Skip to content Skip to footer

Grafisch ontwerp of grafisch vormgeven is het visueel ontwerpen van communicatie, vaak vanaf de start. Elke doel van communicatie is anders. Het is belangrijk het goede medium op het goede moment te kiezen en deze op de juiste manier vorm te geven.

Of het nu gaat om een totaal nieuwe huisstijl, of om een bepaald medium, alles moet bij elkaar passen en bij elkaar horen. Ook met de manier waarop de klant graag communiceert met zijn doelgroep.

Een voorbeeld: een tuinier werkt graag persoonlijk, gaat liever bij z’n klanten langs om iets te bespreken dan de telefoon te pakken. En hij overlegt alles graag, doet het graag samen. Dan past een super zakelijke en afstandelijke vormgeving die vooral gericht is op communicatie via internet natuurlijk niet.

Daarnaast hoor ik veel “ik moet een website omdat iedereen die heeft”. Om de vaste uitspraak maar weer te gebruiken: “als iedereen in de sloot springt…”.

Communicatie is altijd persoonlijk, het moet bij je passen. Vormgeving is een manier van communicatie. Het is mijn taak om het zo te maken dat het bij je past.

© Wytse Kloosterman

En ik denk graag mee. Veel klanten bellen even om te vragen wat ik er van vind, ook met iets wat niet perse me mijn vak te maken heeft. En dat is fijn samen kom je verder.

Of het nu om een complete huisstijl gaat of alleen een logo. Of het nu om een video gaat of illustratie. Of je nu wilt dat ik meedenk met je totale communicatie of alleen meedenk hoe je Instagram in kan zetten. Communicatie moet vormgegeven worden.